Laat Google’s Rankbrain voor je werken

Google’s Rankbrain voor je laten werken klinkt mooi, maar wat is het voordeel voor onze SEO-campagnes wanneer we de nodige technieken toepassen, terwijl we rekening houden met Rankbrain?

Google’s algoritme implementeert “machine learning” via Rankbrain. Dat houdt onder andere in dat de zoekmachine leert van de keuzes van zijn gebruikers. In plaats van te zoeken naar letterlijke woordencombinaties leert de zoekmachine zelfstandig om te begrijpen waar je naar zoekt, door jouw reacties op de resultaten te meten en op te slaan. Moest de je na je zoekactie nog verder zoeken of helemaal naar beneden scrollen, of krijg je meteen een relevant resultaat?

Click-Through-Rate:
In de loop van afgelopen jaar is een duidelijke stijging zichtbaar in het klikpercentage op de bovenste organische resultaten in Google. Het aantal gebruikers dat klikte op het eerste organische zoekresultaat steeg van 22% in het eerst kwartaal, naar 27% in het voorlaatste kwartaal. Als we als SEO-schierige mensen ons eigen Rankbrain er op los laten, geven deze cijfers aan dat Google inderdaad na verloop van tijd leert vaker de betere resultaten te tonen. Precies wat je zou mogen verwachten van een zichzelf verbeterend algoritme, gebaseerd op user-engagement. Het meten van user-engagement, houdt zoals gezegd dus in dat je er achter komt hoeveel van de zoekmachine gebruikers na hun zoekactie niet veel verder hoeven te scrollen, klikken, of een specifiekere zoekactie hoeven te doen. Een effect van Google’s Rankbrain is ook dat de websites met lagere posities op de eerste pagina steeds minder aandacht krijgen.

Dit is uiteraard fijn voor de SEO-lympische Atleten die niet tevreden zijn met minder dan Goud. Ze zijn er op gebrand helemaal bovenaan in Google de eerste plek op te eisen door pure ijver en fine-tuning van eigen kunnen. Die reclame van de sponsoren van Google boven hun hoofd (Adwords kost-per-klik advertenties) deert hen niet wanneer ze de eer mogen opeisen, en de adoratie en ovatie samen met het SEO-eremetaal in ontvangst nemen.

Misschien krijgen jouw organische vertoningen op de eerste pagina nu nog niet de gewenste klikpercentages. Kun je dat dan beïnvloeden door Rankbrain te helpen snappen dat jouw website het betere resultaat is? Natuurlijk! Schrijf om te beginnen eens wat aantrekkelijkere pagina titels, waardoor iedereen die zoekt naar jouw informatie zich aangetrokken voelt, en zorg vooral dat deze titels worden ondersteund door de waardevolle content op je pagina. En dan gaat het erom je bezoekers te begeleiden in je informatie aanbod. Houd ze niet voor de gek met holle kreten, maar zorg door je content en knoppen dat ze even blijven hangen (dwell-time), zich betrokken voelen en steeds verder op onderzoek uitgaan op je website (website-engagement).

Websites die scoren in Google hebben vaak een eigenschap met elkaar gemeen. De bezoekers tonen hun betrokkenheid door op de website te blijven. Ze bekijken meerdere pagina’s of pagina-elementen omdat de website dit snel en doeltreffend mogelijk maakt. Je bouwt je website dus om de informatiebehoefte van je doelgroep te bevredigen, en houdt in gedachten dat Google hun betrokkenheid waardeert met een hoge ranking. Wacht maar tot je je tanden ook eens in het SEO-eremetaal kunt zetten voor het artikel op Google’s voorpagina van morgen. Dat voelt goed!

Ben je op zoek naar een goede trainer die ervaring heeft met het behalen van SEO-Goud? Stel je vragen dan via ons Contactformulier.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.