Google veranderde Adwords-advertentie kleur

Google veranderde advertentie kleur naar groen.
Onlangs hoorde ik twee collega’s discussiëren:
Of het iets uitmaakte, en wat het dan zou uitmaken dat Google de kleur van het [Adv.] label heeft veranderd van geel naar groen?
De een was er van overtuigd dat niemand er iets van zou merken, weer een ander vond het een slinkse truc van Google om ongemerkt de organische zoekresultaten te benadelen.
Voor de Google Adwords-gebruikers lijkt het er op dat de groene kleur juist veroorzaakt dat de per klik betaalde advertenties minder opvallen. Maar is dat ook zo? En zou dat nadelig zijn voor de hoeveelheid aandacht die Adwords-advertenties krijgen? Google zelf bestudeerde of de verandering van geel naar groen van het advertentielabel een effect zou hebben op de gebruikers in het kunnen zien van het verschil tussen betaalde en organische zoekresultaten. Ze vonden geen effecten.

adwords changing color

Als er wel een effect zou zijn kan het namelijk gebeuren dat een ingesteld Adwords-budget opvallend vlug uitgeput is. Waardoor je ingestelde campagne van een koploper verandert in om de haverklap langs de kant stil staan met een astma pompje. Nu zal de tijd het uitwijzen. Een mogelijk gevolg is dat minder ervaren zoekmachine gebruikers niet meer zo veel aan de Adwords- advertenties voorbijgaan als voorheen. En degenen die gewend zijn nooit op de advertenties te klikken zullen dit verschil gauw opmerken en niet plotseling door een kleurverandering vaker op de advertenties klikken.
Eén feit zal niet veranderen. Zolang je bedrijf alleen maar bovenaan in Google te vinden is door via Adwords per klik te betalen, mis je kansen. SEO is duurzaam beter. Wanneer je doormiddel van SEO op de eerste pagina te vinden bent, sta je daar omdat je website dit heeft verdient door beter te zijn dan andere websites met gelijksoortige informatie.
Om je conversie te verhogen kan je beter streven naar een goede SEO-strategie, met zoektermen waarop je organisch op de eerste pagina bovenin komt. En dat kan je dan indien nodig en aantoonbaar winstgevend ondersteunen met gerichte Adwords-advertenties. Bijvoorbeeld wanneer je een nieuwe of tijdelijke campagne lanceert.
Wanneer Google cijfers bekendmaakt over het effect van deze subtiele verandering, houden we jullie graag op de hoogte. Op dit moment kijkt nog steeds gemiddeld 84% van de zoekmachine gebruikers niet naar de advertenties, of ze nou geel of groen zijn.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.