Hoe goed is uw SEO-campagne ingericht?

Hoe goed is jouw SEO-campagne ingericht?

Het maken van een keyword overzicht is iets wat elke seo-specialist doet. Wij horen vaak van ondernemers dat ze in het verleden gemikt hebben op een aantal zoektermen, maar daarna uit het oog hebben verloren of ze de mogelijkheden om te ranken optimaal hebben benut.

Laat je op verschillende pagina’s kansen liggen? Zijn er zoekwoorden waarop je snel kan ranken die zijn ondergesneeuwd? Ben je te lang gefocused geweest op een verkeerde zoekterm?

Of je het nu in excel doet, of het op een whiteboard opschrijft, het zichtbaar maken van je prestaties in de verschillende seo-criteria is iets wat er voor zorgt dat je efficiënt prioriteiten kunt stellen. Lees de onderstaande vragen is, en wees eerlijk tegen jezelf of je er bij stil hebt gestaan.

  • Zijn de keywords waar je pagina op geoptimaliseerd is specifiek genoeg? Of kun je met langere zoektermen gerichtere zoekacties naar je pagina trekken, waardoor de betrokkenheid van de bezoeker en dus je page authority stijgt?
  • Ben je nalatig geweest op onpage criteria zoals pagespeed waardoor een pagina die qua content goed geoptimaliseerd is, toch blijft steken in de zoekresultaten van Google?
  • Heb je mogelijkheden tot linkbuilden benut om goed geoptimaliseerde pagina’s te boosten met offpage seo?
  • Is de hoeveelheid content optimaal voor de gebruiker, en hoe gebruiksvriendelijk vindt de zoekmachine dit? Hoe betrokken is je publiek bij de huidige content, en laat je hier mogelijk mogelijkheden om te ranken liggen?
  • Kun je bezoekers beter begeleiden of “trechteren” op je website om je conversie te verhogen?

Dat zijn nogal een aantal vragen. Maar als je mikt op zo veel mogelijk aandacht, iets wat elke marketeer wil, dan moet je op dit soort vragen antwoord krijgen. Gooi geen kansen weg, maar handel naar je bevindingen. De beste manier om je prioriteiten helder te krijgen is het maken van een overzicht waarin verschillende metriek aan bod komt.
Helaas is er niet één programma waarmee je alle belangrijke criteria met een klik op de knop kunt verzamelen. Maar je kunt wel de data verzamelen uit de verschillende tools.

Een aantal elementen die je per pagina op een rijtje kunt zetten:

Keyword target – Bezoekersaantallen – Google Pagespeed: Mobile en Desktop – Time on Site – Pages per Visit – Page Authority – Internal en External Links –  Google rank: Mobile en Desktop – Bezoeker betrokkenheid – Anchor Text – Click Through Rate – Mogelijkheid tot gebruik andere keywords – Conversie Ratio

Als je er achter komt dat je hebt geoptimaliseerd op keywords waarvoor niet voldoende content wordt aangeboden, weet je dat je aan de slag moet met het creëren van nieuwe content. Soms blijft pagespeed voor Mobile of Desktop achter en kun je beter gaan ranken door onpage seo uit te voeren. Misschien is het nodig om de snelheid te verbeteren, omdat je ziet dat je met een bepaalde pagina beter scoort op desktop dan op mobiele interfaces. De reden hiervoor is dat gebruikers van mobiele apparaten in de regel ongeduldiger zijn dan desktopgebruikers. Ook kan het nodig zijn om de trechter naar converteren in de lay-out van je website beter in te richten, door de bezoeker meer mogelijkheden aan te bieden om actie te ondernemen.

Stel per pagina nieuwe prioriteiten in je seo-campagne, en begin beter te ranken.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.